Štúdia potvrdila známy fakt: Zima skracuje dojazd elektromobilov na polovicu

14.02.2019 | 15:07 Štúdia amerického autoklubu AAA je zrejme prvá, ktorá použila štandardnú, opakovateľnú metodiku na potvrdenie problémov, ktoré elektrickým vozidlám spôsobuje zima.

AAA v rámci nej otestoval 5 elektromobilov: BMW i3s, Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf, Tesla Model S a Volkswagen e-Golf.

V snahe zvýšiť príťažlivosť svojich batériových elektrických vozidiel výrobcovia automobilov začali vyrábať sortiment „dlhých“ modelov, ako sú Tesla Model 3, Chevrolet Bolt EV, Jaguar I-Pace a Nissan Leaf Plus. Za ideálnych podmienok môžu tieto autá na jedno nabitie prejsť 320 km, v niektorých prípadoch až 480 km. Ale chladné počasie sa rozhodne nemôže pokladať za ideálne. Nová štúdia AAA zistila, že ak teplomer klesol pod -7 °C, dojazd testovaných vozidiel sa znížil priemerne o 41 percent.

„Zistili sme, že vplyv teploty na elektromobil je oveľa väčší, než sme očakávali,“ povedal Greg Brannon z AAA. Z testov však vyplynuli aj niektoré ďalšie prekvapenia, ako napríklad skutočnosť, že vplyv chladu na dojazd bol pre BMW i3s, Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf, Tesla Model S a Volkswagen e-Golf v podstate rovnaký.

Zníženie dojazdu môžu ovplyvniť rôzne faktory. Napríklad jednoduché zapnutie elektromobilu pri teplote -7 °C ukázalo 12-percentnú stratu na dojazde. Na vozidle, ako je Chevy Bolt, ktoré by malo na jedno nabitie najazdiť asi 380 km, klesol dojazd na 335 km. Táto časť testu však predpokladala, že vozidlo bude jazdiť s vypnutým kúrením a vyhrievaním sedadiel.

Použitie klimatizácie odhalilo ešte väčšie prekvapenie – dojazd klesol v priemere o 41 %, čo by pre Chevrolet Bolt znamenalo asi 225 km. Problémom je, že na rozdiel od auta so spaľovacím motorom, ktoré môže vyhrievať kabínu odpadovým teplom, musia elektromotory na napájanie klimatizačného systému čerpať energiu zo svojich batérií.

Časť problému je v tom, že „lítiovo-iónové batérie obľubujú rovnaké teploty ako my, teda okolo 21 °C“. Pri oveľa nižších teplotách chémia, ktorá sa využíva pri skladovaní energie, čelí rôznym ťažkostiam. Okrem iného batériové komponenty vytvárajú zvýšený odpor, ktorý obmedzuje množstvo energie, ktoré batéria dokáže uskladniť, ako aj rýchlosť nabíjania alebo vybíjania akumulátora.

Existujú však spôsoby, ako obmedziť vplyv chladného počasia. Patrí medzi ne napríklad uloženie batérie v garáži, najlepšie vo vyhrievanej. Takisto sa odporúča, aby vodiči „predohrievali“ svoje vozidlá, teda vyhriali kabínu, kým je auto ešte pripojené k sieti, aby sa na ohrev nespotrebovávala energia z batérie. Niektoré nové elektromobily umožňujú vodičovi zapnúť kúrenie v kabíne na diaľku pomocou smartfónovej aplikácie. Ľudia pravidelne využívajúci elektromobil napr. na dochádzku do zamestnania si môžu dokonca predprogramovať systém tak, aby sa automaticky spustil v konkrétnom dennom čase.

Hoci chladné počasie má obzvlášť nepriaznivý vplyv na elektrické vozidlá, batérie neobľubujú ani horúčavy. Aj v horúcom počasí možno zaznamenať pokles dojazdu, ale nie taký výrazný ako v chlade. Štúdia zistila, že pri 35 °C sa dojazd znížil o 4 %. No po nastavení klimatizácie na 21 °C klesol až o 17 %.

Rovnako ako pri autách so spaľovacím motorom môže aj pri elektromobiloch energetickú účinnosť ovplyvniť množstvo rôznych faktorov, ako je štýl jazdy či terén. Pri jazde v kopcovitom teréne sa bude energia odčerpávať rýchlejšie. Elektromotory sú však obzvlášť citlivé na napájanie akéhokoľvek príslušenstva, či už je to klimatizácia, alebo svetlomety. To znamená, že jazda v noci sa bez ohľadu na počasie odrazí na dojazde.

Tesla vo vyhlásení zaslanom e-mailom spochybnila zistenia AAA. Tvrdí, že správa zveličuje vplyv chladného počasia na dojazd elektrických vozidiel. Neposkytla však údaje o tom, aký je podľa nej pokles pri nízkych teplotách.

Zdroj: cnbc.com / itnovinky.com


Zaujímavosti