Vláda schválila zrušenie diaľničných známok. Národnej diaľničnej sa to nepáči

12.02.2020 | 19:23 Drahé mýto obralo Slovensko o desiatky kilometrov diaľnic. Polovica peňazí z výberu mýta ide súkromnej spoločnosti.

Diaľničné známky za užívanie vymedzených úsekov ciest by sa mali zrušiť. Vláda v stredu schválila s pripomienkou návrh na zrušenie zákona o diaľničnej známke, ktorý na rokovanie predložil predseda vlády Peter Pellegrini (Smer-SD). Kabinet zároveň schválil aj skrátené legislatívne konanie k tomuto návrhu.

Parlamentná schôdza by sa mala konať začiatkom budúceho týždňa. V prípade schválenia zmien poslancami ich musí ešte odobriť prezidentka.

Zuzana Čaputová môže vrátiť parlamentu zákon s pripomienkami do 15 dní od doručenia schváleného zákona. Čiže ak poslanci opatrenia budúci týždeň schvália, prezidentka o ich prípadnom vetovaní môže rozhodnúť až po termíne volieb, ktoré sa budú konať 29. februára.

"Navrhuje sa zrušiť povinnosť úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov ciest z dôvodu nedostavanej diaľničnej siete a zvýšenie disponibilného príjmu obyvateľstva," konštatuje sa v dôvodovej správe. Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2021.

Naliehavosť prijatia návrhu zákona bola odôvodnená aktuálnou situáciou, ktorá si vyžaduje účinné riešenia v záujme zvýšenia disponibilného príjmu širokých skupín obyvateľstva znížením ich výdavkov na platenie diaľničných známok.

Zámer zrušiť diaľničné známky pre fyzické osoby a právnické osoby s vozidlom do 3,5 tony predstavil v utorok (11. 2.) predseda Národnej rady (NR) SR a SNS Andrej Danko. Podotkol, že to bola jedna z podmienok mimoriadnej schôdze parlamentu, ktorá sa má uskutočniť. Minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) vyčíslil, že toto opatrenie by malo stáť približne 70 miliónov eur.

Diaľničiari bijú na poplach

Ak budú zrušené diaľničné známky, Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že nebude schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic. 

"Národná diaľničná spoločnosť s príjmami z diaľničných známok počíta, bez nich nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, investície do diaľnic v prevádzke a splácanie existujúcich investičných úverov," varujú diaľničiari.

Ak o tieto zdroje prídu, musia byť podľa nich nahradené. Konkrétne navrhujú prevádzkové dotácie zo štátneho rozpočtu.

V prípade výpadku príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť. Bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default od bánk.

Vláda schválila necelé tri týždne pred voľbami aj ďalšie opatrenie, ktoré zaťažia verejný rozpočet. Konkrétne ide o zvýšenie prídavku na dieťa a zavedenie 13. dôchodku. Celkovo by mali tieto dve opatrenia stáť 650 miliónov eur.

Drahé mýto obralo Slovensko o desiatky kilometrov diaľnic. Polovica peňazí z výberu mýta ide súkromnej spoločnosti

"Z necelej miliardy eur celkového výnosu mýta v rokoch 2014 až 2018 použila Národná diaľničná spoločnosť na výstavbu nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest len desatinu – cca 97 miliónov eur,“ uvádza v záverečnej správe o elektronickom výbere mýta Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky.

Ak by na výstavbu diaľnic išla celá miliarda eur, mohlo byť na Slovensku postavených v závislosti od náročnosti terénu 20 až 120 kilometrov nových diaľnic alebo rýchlostných ciest. Pri sume 97 miliónov eur mohlo podľa štátnych kontrolórov reálne prísť k postaveniu cestnej infraštruktúry s dĺžkou 2 až 12 kilometrov.

V roku 2010 spustilo Slovensko systém elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony a kamióny. To, že väčšina peňazí vybraných z mýta nebola použitá na budovanie diaľnic, sa nepáči majiteľom kamiónov, ktorých zamestnanci každý deň prepravujú tovar po slovenských cestách. "My sa pýtame, kde skončili peniaze vybrané na mýte od roku 2010? Určite neskončili tam, kde mali a namiesto toho "sponzorujeme“ prostredníctvom poplatkov súkromné spoločnosti. Odmietame platiť SkyTollu,“ povedal Pavol Jančovič, prezident ČESMAD Slovakia.

Celkový výnos z mýta za roky 2010 až 2018 dosiahol takmer 1,58 miliardy eur. Z tejto sumy platby SkyTollu dosiahli sumu 760 miliónov eur, ďalším dodávateľom bola uhradená suma 108 miliónov eur. "Čistý výnos predstavoval 709 miliónov eur, čo Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky považuje za nedostatočné naplnenie zmyslu existencie mýtneho systému.

Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky upozorňuje, že takmer polovica výnosu z vybranej sumy mýta na základe zmluvy a jej dodatkov smeruje do spoločnosti SkyToll. Po zohľadnení ďalších platieb tak NDS ostáva z jedného eura výnosu mýta priemerne iba 45 centov,“ uvádza sa v správe Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky.

Zdroj: hnonline.sk / InfoVojna


Zaujímavosti