Slovenskú agropotravinársku produkciu valcuje v obchodoch zahraničný tovar

22.01.2019 | 15:27
  0
Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora zbierala údaje na pultoch v obchodných reťazcoch Tesco, Lidl, Coop Jednota, Kaufland, Terno, Billa, CBA a Metro.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) v novembri 2018 uskutočnila svoj pravidelný prieskum, mapujúci podiel slovenských agropotravinárskych výrobkov na pultoch obchodov.

Zastúpenie produktov vyrobených na Slovensku v obchodných reťazcoch bolo podľa vykonaného monitoringu SPPK na úrovni 40,18 %. Komora zbierala údaje na pultoch 54 predajní, ktoré patria obchodným reťazcom pôsobiacim na území SR – Tesco, Lidl, Coop Jednota, Kaufland, Terno, Billa, CBA a Metro. Informovali o tom v utorok predstavitelia SPPK na tlačovej besede.

Najdôležitejšie potravinárske komodity

SPPK v prieskume sledovala najdôležitejšie potravinárske komodity, napríklad podiel mlieka, mäsa, zeleniny a ovocia, mlynských výrobkov, cukru, atď.

„Podiel zastúpenia slovenských potravín v obchodoch je roky nevyhovujúci. Ak vychádzame z našich každoročných prieskumov, tak má len veľmi mierne stúpajúcu tendenciu. Napríklad v roku 2014 ponúkali obchodné reťazce na pultoch 38,87 % slovenských potravín, o tri roky neskôr sa ponuka mierne zvýšila na 40,11 %. Aktuálnych 40,18 % za minulý rok len potvrdzuje, že SR patrí medzi krajiny, kde domácu agropotravinársku produkciu na pultoch obchodov valcuje zahraničný tovar. Mať z desiatich potravín v obchodoch len štyri slovenského pôvodu je dlhodobo nevyhovujúci stav,“ upozornil v utorok podpredseda SPPK Marián Šolty.

Zo sledovaných potravinárskych komodít mali vlani najväčšie zastúpenie v obchodoch vajcia pochádzajúce zo slovenských chovov – 74 %. Nasledoval med od slovenských včelárov – 69 % a mlieko zo slovenských mliekarní – 68 %. „Celkovo tieto tri komodity majú dlhodobo najväčšie zastúpenie na pultoch obchodných reťazcoch v Slovenskej republike,“ pokračoval v hodnotení Šolty.

Čerstvé ovocie nemá ani tretinové zastúpenie

Naopak, rebríček sledovaných agropotravinárskych výrobkov uzatvárala za minulý rok spracovaná slovenská zelenina. Tej bolo vlani v obchodoch spomedzi všetkých sledovaných slovenských potravín najmenej – len 21 %.

O niečo viac – 24 % SPPK našla slovenského baleného mäsa, spracovaných ovocných a zeleninových štiav bolo 26 %. Rovnaký podiel má aj čerstvé slovenské ovocie. Opätovne sa tak podľa komory potvrdilo, že čerstvé ovocie zo slovenských sadov nemá už roky v obchodoch ani len tretinové zastúpenie a silne podlieha tlaku dovozového ovocia.

Aj prieskum v roku 2018 potvrdil podľa komory dlhodobý trend v prístupe obchodných reťazcov k slovenským potravinám. Dlhoročné prvenstvo totiž opäť obhájila spoločnosť Coop Jednota, ktorá do prevádzok umiestňuje najviac slovenských potravín.

Počas minuloročného prieskumu ich na pultoch ponúkala 61 %. Naopak, dlhodobo najmenej slovenských potravín môžu podľa SPPK zákazníci nájsť v spoločnosti Lidl. Vlani ich na pultoch ponúkala 16 %.

Najmenej slovenských potravín je v Košickom kraji

Slovenské potraviny môžeme podľa prieskumu SPPK nájsť v rôznom objeme nielen v obchodných reťazcoch, ale aj v samotných slovenských regiónoch. Najviac – 46 % sa nachádza na území Nitrianskeho kraja. Najmenej slovenských potravín môžu v obchodoch nájsť zákazníci v Košickom kraji – a to len 32 %.

„Naďalej pretrváva mimoriadne nízke zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR na pultoch obchodných reťazcov pôsobiacich na území SR. Tento fakt nepriaznivo vplýva nielen na zamestnanosť v agropotravinárskom sektore, ale aj na jeho vývoj, rozvoj vidieka a počet jeho obyvateľov,“ konštatoval predseda Únie potravinárov Slovenska Stanislav Voskár.

Predstavitelia SPPK na záver tlačovej besedy konštatovali, že komora si uvedomuje, že mať v obchodoch 100-percentné zastúpenie slovenských potravín je utópia. Ideálny stav by bol podľa SPPK zabezpečiť v krátkej budúcnosti aspoň 60-percentný podiel.

Komora chce optimálny stav dosiahnuť komunikáciou s obchodnými reťazcami, predkladaním spoločných návrhov na zvýšenie podielu slovenských potravín v obchodoch, podporou potravinárskeho priemyslu, modernými technológiami a výhodnejšími úvermi.

Zdroj: SITA


Zaujíma nás Váš názor:

Program rádia
Zmena programu je vyhradená.

  • Bez programu

Tipy a rady


 

Zaujímavosti