Zdá sa, že prach si na debatu o tom, či je rozumné, lepšie a ekologickejšie prejsť hromadne na elektromobily, tak skoro nesadne. Do plameňov vášní dúcha teraz naplno Volvo. Pripomeňme si, že to zďaleka nie je značka, ktorá by nebola proekologická, práve naopak. Až úzkostlivo šetriť začali už pred desiatimi rokmi, keď sa rozhodli, že budú robiť len dvojlitrové spaľovacie motory. Medzičasom majú vlastnú čisto elektrickú divíziu Polestar. A dnes tu máme šokujúce odhalenie, ktoré sa iste nebude páčiť ani im samým.
Na vine je akumulátor
Tohtoročný podrobne sledovaný prieskum a prepočty ukazujú, že výroba elektromobilu je v porovnaní s produkciou ekvivalentne veľkého auta so spaľovacím motorom „špinavšia“ až o 70 percent. Existuje mnoho iných štúdií, ktoré tvrdia presný opak, v každom prípade toto nie je prvý výskum, ktorý tvrdí, že pri výrobe klasických áut vzniká oveľa menej emisií.
Volvo porovnávalo množstvo oxidu uhličitého, ktoré vzniká pri výrobe crossoveru XC40 a jeho elektrickej alternatívy. Do celého cyklu započítali okrem iného aj proces získavania kovov pre akumulátory a samozrejme aj ich produkciu. Rozdiel v emisiách je zásadný. Keďže ide z veľkej časti o identické vozidlá, ktoré zdieľajú mnoho komponentov a schádzajú z jednej výrobnej linky, primárnym dôvodom tak zásadne rozdielnych emisií pri výrobe je jednoznačne batéria.
EV emisne dorovná spaľovacie auto až po 50 000 km
Pri predaji nového elektrického auta je jeho uhlíková stopa podstatne väčšia než stopa spaľovacieho auta. Keď EV začne jazdiť, vzájomný pomer emisií sa logicky začína postupne meniť. No nejde o žiadne vykúpenie, pretože v prvom rade záleží na spôsobe výroby elektrickej energie v konkrétnej krajine. Ak by existoval štát, ktorý dokáže vyrobiť 100 percent elektriky len z obnoviteľných zdrojov, stopa CO2 by sa v prípade porovnávaných áut vyrovnala až po 50 tisícoch kilometrov. Až potom začne mať batériové vozidlo výhodu. No ako vieme, nikde na svete sa dnes a ani v najbližších rokoch elektrická energia výhradne z obnoviteľných zdrojov nevyrába. Ako už dlho hlásam, dnes najlepším riešením tohto zapeklitého problému s neustálym nárastom svetovej spotrebu enerie sú jadrové elektrárne. Z pohľadu emisného zaťaženia sú po vodných elektrárňach druhým najlepším riešením. Nehovoriac o tom, že z pohľadu efektivity a stability prevádzky jednoznačne vedú.
Sú riešením menšie akumulátory? Sotva
Pri výrobe menšej batérie vzniká menej emisií, to však zásadne obmedzuje dojazd elektromobilu a tým pádom aj jeho využiteľnosť. Zatiaľ čo s elektrickým autom s väčším dojazdom (viac ako 350 km) sa dá dosiahnuť spomínaná emisná neutralita po nájazde 50 000 km za štyri až päť rokov, v prípade elektromobilu s dojazdom menej ako 200 km to bude trvať podstatne dlhšie. Nehovoriac o tom, že po automobiloch s limitmi tohto typu asi veľa vodičov nesiahne.
Spôsob výroby elektriny je kľúčový
Zástancovia elektrickej mobility tvrdia, že elektromobily sú pre životné prostredie oveľa šetrnejšie ako autá so spaľovacím motorom. Oponenti tvrdia presný opak – pri niektorých spôsoboch výroby elektriny totiž vzniká poriadne hlboká uhlíková stopa. Emisie takto poháňaných elektromobilov sú potom na podobnej úrovni ako emisie „spaľovákov“.
Podľa holandských vedcov sa predošlé výskumy mýlili vo viacerých konkrétnych bodoch. To znamená, že elektromobily majú na svedomí o niečo menej skleníkových plynov ako sa im podľa predošlých štúdií pripisuje. Za novou štúdiou stoja Auke Hoekstra a profesor Maarten Steinbuch z Technologickej univerzity v Eindhovene.
Aj výroba batérií môže byť ekologickejšia
Holandskí vedci tvrdia, že prvou chybou predošlých výskumov bol prehnaný odhad množstva uhlíka uvoľňovaného do ovzdušia pri výrobe batérií. Prepodkladá sa, že pri výrobe akumulátorov vzniká podľa nových zistení 87 kg CO2 na jeden kWh batérie. Tiež bolo nutné upraviť ich odhadovanú životnosť. V novej štúdii Holanďania počítajú s 250 000 km a toto číslo má ďalej rásť. Pred rokmi sme o batérii so životnosťou 2 miliónov km snívali. Dnes už sa pripravuje jej produkcia.
Pravda je niekde uprostred
Podľa vedcov je ďalšou veľkou chybou predošlých štúdií v tom, že považovali výrobu elektrickej energie za rovnako neekologickú ako kedysi. Odborníci ďalej poukazujú na kritiku odporcov elektromobilov, ktorí počítajú množstvo skleníkových plynov uvoľnených pri výrobe elektriny a batérie. V prípade spaľovacích motorov sa táto technika nevyužíva – je to podobné, ako keby chcel niekto vypočítať množstvo skleníkových plynov uvoľnených pri rozklade ropy na jej deriváty.
Emisie áut so spaľovacími motormi by sa tým totiž výrazne zvýšili. Na záver sa dá opäť konštatovať len to, že ohnivá debata v tejto oblasti bude pokračovať ešte veľmi dlho a zlé na tom je, že nedokáže byť jednoznačná a určujúca a jediné, čo nám asi ostane, je to, že si to budeme musieť natvrdo vyskúšať. A menej príjemná je skutočnosť, že tento proces na rozdiel od videohry nemá tlačidlo reštart.
Zdroj: topspeed.sk
Články súvisiace s tematikou:
VIDEO: Potemkinova dedina na zasadnutí OSN o klíme. Elektromobily sa budú nabíjať vďaka nafteNaozaj sú autá zodpovedné za klímu? Len 100 firiem produkuje až 71% svetových emisií CO2, problematika je komplexnejšia
Automobilom chýba AdBlue. Čo bude s kamiónmi, autobusmi a autami na naftu?
Zabudnite na elektrické vozidlá! Toto je najlacnejšie a skutočne udržateľné palivo, ktoré vlády nezmyselne ignorujú
VIDEO: Markéta Šichtařová o pomaly meniacom sa charaktere informácií o inflácii: Od inflácie na začiatku výrobného reťazca, ktorá na jeho konci vyúsťuje do zdražovania potravín
Green Deal: V Británii se začínají zavírat továrny. Nezvládají rostoucí ceny energií
Putin: Rusko nepoužíva energie ako zbraň
Globalisté začali utahovat smyčku Velkého resetu rychleji, než se očekávalo! Výrobu zastavuje i Škoda Auto!
Nekrolog za Bohemia Energy aneb jak si desetitisíce lidí teď musí hledat nového dodavatele energie, protože ten jejich zelenost neustál a zbankrotoval
Putin: Neviňte Rusko. Za energetickou krizi v Evropě mohou systémové chyby
VIDEO: Chýbajúca močovina v autách môže spôsobiť hospodárske problémy
Majitelia naftových áut môžu mať vážny problém! Začína chýbať AdBlue, ktorého výrobu už v dôsledku vysokých cien plynu obmedzuje aj Duslo Šaľa ako jeho najväčší producent v Európe
Desať členských štátov EÚ vrátane Slovenska vyzýva Brusel, aby uznal jadrovú energiu za zelený zdroj
Rusko je v prípade požiadavky pripravené dodať do Európy viac plynu, oznámil Putin
Ďalšia potravinová korporácia zvyšuje ceny. Ľudia si budú musieť zvyknúť na zdražovanie, hlása šéf spoločnosti Kraft Heinz
Bavlna zaútočila na historicky vysoké ceny na burze
Volkswagen na ceste k plneniu zelenej agendy plánuje prepustiť 30-tisíc zamestnancov
VIDEO: Fico predpovedá Slovensku tragédiu v podobe obrovského sociálneho výbuchu a občianskych nepokojov, ak sa Hegero-Matovičova vláda nespamätá. Novinárov varuje, aby nepridávali olej do ohňa vakcinačnou propagandou a dehonestovaním protestov a referenda
VIDEO: Extrémne ceny elektriny a plynu ničia firmy. Bez pomoci vlády prídu o prácu tisíce Slovákov! Priemyselník Soták varuje, že fabriky nebudú mať na platy
VIDEO: Varovania sa naplnili. Duslo Šaľa kvôli prudkému nárastu cien plynu vypína výrobu. Podnik generuje brutálnu stratu
Energetická krize v Evropě ukazuje význam jaderné energie
Jak drahá bude energetická krize v EU?
Agenda 2030 – pokus o transformáciu sveta bez Boha
VIDEO: Ak Hegerova vláda nezakročí proti „zeleným“ nezmyslom globalistov, príde vlna bankrotov. Fabriky trápi extrémne drahá elektrina
WHO sa od strašenia Covidom začína koncentrovať na klimatický alarmizmus: Znížením globálneho otepľovania sa vraj zachráni milióny životov
Vladimír Pikora: Green deal je drahý špás a my na něj nemáme. Zdražování se dotkne každého
Europoslanec Vondra o drakonických opatřeních v boji s uhlíkem: „Zastavme to, dokud je čas!“
Rusko chystá vlastní verzi uhlíkové daně
Čas odísť z Európskej únie, odpálili bombu Maďari. V Nemecku to vyvolalo znepokojenie
Čeští vědci rozporují výhodu elektromobilů. „Mají nedostatky, o kterých se nesmí mluvit“
Klimatický byznys: Uměle vyvolaná panika. Klima se měnilo odedávna. Potrhlý tunel a příští generace. Otázky kompetence pro nekompetentní
Falešné koronabondy: Záchrana ekonomiky po pandemii? Lež a krádež peněz na zelené šílenství von der Leyenové
Greta Thunbergová aneb sledujte stopu peněz
Klímaskeptik Vítězslav Kremlík je optimista: Apokalypsa sa nekoná, ľudstvo čakajú krajšie zajtrajšky