Bývalý šéf rozviedky SIS o vlastnej skúsenosti rusofóbnej cenzúry na Facebooku

30.04.2019 | 11:36 Novinár, spravodajský dôstojník a politický analytik Igor Cibula vo svojom príspevku na sociálnej sieti reagoval na odmietnutie spoločnosti Facebook umožniť inzerciu jeho eseje.

Ako funguje rusofóbna cenzúra na Facebook-u som sa presvedčil v týchto dňoch. I keď pravidelne sledujem webovú stránku moskovského centra Nadácie Carnegie, jeho riaditeľ ma osobitným e-mailom upozornil na svoju esej na tejto stránke: „Je načase prehodnotiť stratégiu zahraničnej politiky Ruska.“ Zaujímavej eseji som venoval pozornosť na mojom portáli Orientácia.sk, kde som uverejnil v rubrike Názory iných najzaujímavejšie pasáže Treninovej eseje. Kvôli širšej publicite som na článok z Orientácie.sk upozornil na Facebook-u a zároveň som chcel tento článok rozšíriť aj medzi širší okruh čitateľov, a preto som Facebook požiadal o reklamu.

Dnes ráno (27.4.2019) som dostal odpoveď od Facebook-u, že moja žiadosť o reklamu bola zamietnutá. Využil som možnosť odvolať sa proti reklame a cenzorom na Facebook-u som napísal nasledovný text: „Ide o zhrnutie článku popredného odborníka v geopolitike Dmitrija Trenina, ktorý je riaditeľom moskovského centra Nadácie Carnegie pre medzinárodný mier s centrálou vo Washingtone. Je to globálny think-thank, ktorý má výskumné centrá vo viacerých krajinách sveta (Moskve, Pekingu, Bejrúte, Bruseli). Je tretím najvplyvnejším think-thankom na svete. Nie je spojená so žiadnou politickou stranou na Slovensku. Hlavným poslaním je podporovať medzinárodnú spoluprácu a udržanie mieru vo svete. Hanba Facebook-u za stupídnu cenzúru!!!“ Na uvedené moje odvolanie proti odmietnutiu reklamy a zdôvodnenie som dostal obratom nasledujúci text: „Ahoj Igor, reklama nerešpektuje naše pravidlá. Skontrolovali sme vašu žiadosť a zistili sme, že váš príspevok sa nedá rozširovať, pretože sa nezhoduje s pravidlami inzercie služby Facebook. Príspevok zostáva uverejnený, ale nie je spustený ako reklama. Získajte viac informácií o našich pravidlách inzercie. Vďaka, ďakujeme.“

Z uvedeného som usúdil, že cenzorom Facebook-u nevyhovuje robiť reklamu textom s ruskou problematikou, pretože inak si ich postoj neviem vysvetliť. Facebook totiž pozorne monitorujem a texty podobného druhu zo západných zdrojov nájdete nepreberné množstvo a Facebook im robí reklamu. K uvedenému záveru ma doviedla aj ďalšia moja skúsenosť, že doteraz mi Facebook neschválil reklamu na oznámenie o stretnutí diskusného klubu Mepofórum 21. mája 2019, kde sa bude hovoriť na tému, či je Rusko bezpečnostnou hrozbou pre Európu. Zdá sa, že nielen v Číne majú cenzurovaný internet, ale aj u nás - ale maskujeme to akýmisi „pravidlami inzercie.“

Po Cibulovej tretej opakovanej urgencii administrátor Facebook-u uznal jeho argumenty a súhlasil s reklamou príspevku jeho portálu Orientacia.sk „Myslím si, že sa oplatí byť vytrvalý v boji o priestor na výmenu rozličných názorov, ktoré sa týkajú aktuálnych otázok súčasného sveta a jeho problémov. V tejto súvislosti je zaujímavé, že našli sa aj takí, ktorí sa pokúšali ospravedlňovať pôvodne negatívny postoj Facebook-u falošnými a plytkými argumentmi. Väčšina však zdieľala názor, že netreba podliehať rusofóbii a zbabelej povrchnosti ľudí bez vlastného úsudku,“ komentoval situáciu Cibula.

Bývalý šéf rozviedky v tejto súvislosti upozornil aj na článok občianskeho aktivistu Dalibora Juráška „Cenzúra sa na Facebooku vyskytuje bežne“, ktorý 10. februára 2019 zverejnil portál Hrot.info.

Zdroj: InfoVojna / Facebook Igor Cibula


Program rádia

  • Bez programu

Zaujímavosti